Lépe se učit, poznat své slabé i silné stránky, zvládnout přijímací pohovor

Markéta ŘeřuchováNezařazené, Školní rok 2023-2024

Žákům na Přímce pomáhá projekt Kariérní poradenství

Orientovat se na trhu práce, lépe a efektivněji se učit, umět spolupracovat, nebát se říct svůj názor, poznat své slabé stránky a pracovat s nimi. S těmito okruhy pomáháme již několik let na znojemské Přímce svým studentům v rámci projektu KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji.

Pro žáky prvních ročníků jsme vybrali okruh Učební styly. Přechod ze základní školy na střední je velkou změnou. Kromě běžných předmětů jsou tu najednou i předměty odborné, některé maturitní obory mají i tři světové jazyky. Právě při náročnosti studia mohou pomoci různé učební styly. Dobrými metodami jsou zde třeba Alfa box aneb kartotéka našich tipů a zkušeností na téma Co mi pomáhá při učení, myšlenkové mapy či reflexe procesu.

Vyučující vede žáky k zamyšlení a diskusi nad otázkami:

Co jste si mohli uvědomit o sobě, o tom jak se učíte?

Jaké jsou vaše učební styly? A k čemu je dobré je znát?

Co jste si díky aktivitě uvědomili? Lze to využít při volbě budoucí profese/školy?

Co využijete? Zarazilo vás něco?

Jak se po aktivitě cítíte?

Druhé ročníky mají zaměření na dva okruhy. Těmi jsou Učební styly a Sebepoznání. Zde se zaměřujeme na SWOT analýzu – hledání slabých a silných stránek, příležitostí a hrozeb. Žáci odpovídají na vhodně kladené otázky, pracují s dotazníky a na závěr pak diskutují. Dodržují se tři prostá pravidla. Důvěrnost, mluví vždy jen jeden, nehodnotí se, co kdo řekl. To pak vede k větší otevřenosti při těchto aktivitách.

Pracovní přijímací pohovor. To je téma pro třetí ročníky. Cílem této aktivity je seznámit žáky s různými možnostmi, co mohou dělat po ukončení studia, s informačními zdroji, aktivizace žáků a jejich postoj ke vstupu na trh práce. Vzdělávacími metodami a technikami jsou zde brainstorming, skupinová diskuse či video s modelem přijímacího pohovoru.

 Třetím a čtvrtým  ročníkům pak škola nabízí individuální přístup a práci s jednotlivými žáky, např. konzultace, průběžné aktuální informace, evropský veletrh pomaturitního a celoživotního vzdělávání Gaudeamus nebo stáže v zahraničí díky programu ERASMUS+ (program EU na podporu vzdělávání, odborné přípravy, mládeže a sportu v Evropě).

A jak hodnotí projekt Kariérní poradenství sami žáci?

Co se mi na kurzu nejvíce líbilo a proč?

„Testování pomocí on-line dotazníku, hra na zapamatování obrázků, zjistil jsem nové informace o učení, zjistila jsem, jaký typ učení mi vyhovuje, povídání o tom, jak se učit…“

Která z aktivit podle mě byla nejpřínosnější a proč?

„Nejvíc mě bavila první část hry, kdy jsme sdělovali, co už jsme se v životě naučili,  líbila se mi otevřenost ve skupině, že jsem se ve třídě dozvěděl i věci, které jsem o spolužácích vůbec netušil,  kladně hodnotím  komunikaci ve skupinách…“

Co bychom jako žáci vylepšili na příští rok, co nám scházelo?

 „Motivace k učení,  zábavnější formy učení,  nic, více komunikace mezi námi žáky a nějaká výměna názorů, více aktivit…“

Mgr. Kateřina Kotoučová