Cíl pokořen

Markéta ŘeřuchováŠkolní rok 2023-2024, Sociální činnost

Věta, kterou si s velkým oddechnutím mohly říct žákyně čtvrtého ročníku oboru Sociální činnost ze znojemské Přímky na konci května tohoto školního roku. Úspěšným složením maturitní zkoušky vstoupily do světa dospělých.

Ale pojďme pěkně od začátku. Jejich studium začalo „dobou kovidovou“. To byl přesně ten rok, kdy se zavřely školy a nastala online výuka, která pokračovala i na začátku ročníku druhého. Netrvalo dlouho a nastoupila výuka, jak se patří – teorie ve škole, praxe u sociálních partnerů školy, v zařízeních sociálních služeb. Tři roky uplynuly jako voda. Ten čtvrtý, ten byl bezesporu ze všech nejnáročnější. Přípravu k maturitní zkoušce vzali všichni zúčastnění, učitelé i žáci, pevně do svých rukou. A jak se shodla všechna děvčata: „Hodiny strávené v lavicích, kdy nám naši učitelé tloukli vědomosti a dovednosti do našich hlav a rukou, byly nesmírně únavné a vyčerpávající! Ale jejich cíl byl jasný. Připravit nás na maturitní zkoušku na výbornou“. Didakťáky, pracovní listy, myšlenkové mapy, praktická výuka, anamnéza, ošetřovatelská dokumentace, deník praxe …a nejen tato slova se skloňovala neustále pořád dokola ve dne i v noci. První díl maturitní zkoušky byla část praktická, která proběhla ve dnech 26. – 30. 4. 2024 na pracovištích, kde konaly žákyně celoroční učební praxi. Konkrétně – Seniorcentrum Senecura Šanov, Domov Božice a Domov pro seniory U Lesíka. V rámci této zkoušky prováděly celé dopoledne žákyně přímou péči o klienty a aktivizační činnosti. Pak následovalo teoretické zdůvodnění poskytované péče.  

2.  a 3. května odstartovaly didaktické testy z jazyka českého a z jazyka anglického – poslech, práce s textem, gramatika. Obecně asi ta nejtěžší – státní část celé maturity.

Pomyslnou třešničkou na dortu, byly zkoušky ústní. Z těch byla děvčata paradoxně nejvíce nervózní. Naučit se dvacet literárních děl, dvacet témat z jazyka anglického a plynule konverzovat a vést dialog s učitelem. Což potom čtyřicet témat z pedagogiky, psychologie a péče o klienta. To byl teprve oříšek! Pro mnohé by se obsahem a obtížností dalo toto pemzum učiva přirovnat i ke státní zkoušce. Maturovat totiž na odborné střední škole není procházka růžovou zahradou, jak se může veřejnost mýlit. Je to mnohem obsáhlejší a obtížnější než na klasickém gymnáziu.

Nervozita by se dala ve dnech 23. a 24. května krájet. Ale jak se říká: „štěstí přeje připraveným“. Děvčata předvedla velmi slušné výkony a odkráčela s pocitem hrdosti, že vše zvládla. A opravdu zvládla. Rozhodně oboru Sociální činnost zvučně podtrhly jméno. Ostudu nepředvedly a jak říkal i sám předseda maturitní zkoušky z odborné brněnské školy: „Děvčata se za výkony rozhodně nemusí stydět. Předvedla, že 4 roky dřiny a tvrdé práce se vyplatily a i přesto, že by třeba v oboru po maturitě zůstat nechtěla, mohou se těšit, že celé studium pomáhala a byla co platná právě tam, kde je to nejvíce třeba.“

„Celý průběh maturitních zkoušek byl pro všechny velmi vyčerpávající. Předvedly jsme skvělé výkony, za které dlužíme veliké díky všem učitelům, kteří s námi měli dostatek trpělivosti, úsilí a empatie. Učitelům se splnil jejich cíl – dokázaly nás kvalitně připravit k maturitě. A nám? Nám se splnil cíl také! Úspěšně jsme odmaturovaly. Jsem pyšná na to, že jsem si vybrala právě tento obor“, sdělila se slzou v oku žákyně Veronika Krejčí a odkráčela vstříc dalšímu osudu s maturitním vysvědčením, které převzala z rukou ředitele školy Mgr. Libora Hanzala a třídního učitele Mgr. Mariana Keremidského.

„Ať se všem v životě jen a jen daří. Jsem hrdá na vše, co děvčata zvládla a dokázala…. Klienti, o které v rámci praxí pečovala, na žádnou z nich určitě nezapomenou.“ Uzavřela další kapitolu jednoho ročníku vedoucí oboru Mgr. Marcela Sabová.

Mgr. Marcela Sabová, Mgr. Jana Kamarádová