Učební styly, silné stránky, přijímací pohovor. Sebepoznání, sebeprezentace, komunikace. Metody kritického myšlení, SWOT analýza, modelové programy. Žáci SOU a SOŠ SČMSD, Znojmo, s.r.o. se i v letošním školním roce věnovali kariérovému poradenství.
Realizace probíhaly v rámci třídnických hodin 1. – 3. ročníků od 11. listopadu 2024 do 20. března 2025. 1. ročníky se věnovaly učebním stylům, 2. ročníky sebepoznání, 3. ročníky přijímacímu pohovoru. Každý účastník měl možnost si na základě prožitých zkušeností uvědomit, co využije nejen při učení, ale i ve svém dalším životě. Hodnocení třídními učiteli i samotnými žáky dokazují, že si kariérové poradenství našlo v koncepci školy své pevné místo:
Připomněli jsme si některé mnemotechnické pomůcky a na základě připravených testů jsme zjišťovali, jaký učební styl u každého převládá.
Zjišťovali jsme, jaké kdo máme styly učení. Uvědomila jsem si, kde mám rezervy, získala jsem tipy, které fungují, aby bylo moje učení efektivnější.
Vedli jsme žáky k uvědomění, že učení je něco, s čím se setkáváme ve všech oblastech našeho života, stále něco nového poznáváme a učíme se.
Celkově byl kurz vnímán jako přínosný, motivující a inspirující pro zlepšení učebních návyků.
Nejvíc mě bavila témata sebepoznání i poznání, práce s kartami silných stránek. V rámci skupiny i třídy jsme se všichni tak nějak víc otevřeli, poznali se víc i s učiteli. Byla i legrace!
V rámci osobnostně rozvojového programu byly zajímavé formy práce, kdy jsme si pomocí zpětné vazby od spolužáků uvědomovali silné stránky. Jednak směrem k sobě, jednak směrem k druhým. Shodli jsme se v tom, že se mnohdy podceňujeme, někdy naopak přeceňujeme.
Za nejpřínosnější aktivitu většina žáků považovala realizaci pohovorů v rámci výběrového řízení, a to proto, že si toto mohli vyzkoušet. Dále se žákům líbilo zpracování videovizitek svých spolužáků.
„Kariérové poradenství pro žáky 1. – 3. ročníků je jednou z částí koncepce školy. Cílem je předložit žákům akční plán ve vztahu k učebním cílům, pomoci jim co nejlépe zvládnout nároky na učení, plánování i organizaci času, vést je k samostatnosti a zodpovědnosti. Pedagogům přináší reflexi, co je třeba dořešit v rámci třídnických hodin, co při individuálních konzultacích či která témata je třeba přenést do výuky či se jimi zabývat v rámci jednání předmětových a metodických komisí. Hledáme všechny možnosti i cesty, jak vybavit žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná, a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. Průvodci jim jsou naši pedagogové, kteří si svoje profesní kompetence zvyšovali v rámci dalšího vzdělávání pedagogů,“ doplnil Mgr. Libor Hanzal, ředitel školy.
Mgr. Ludmila Karpíšková







