Za hranice předsudků anebo rozvoj porozumění péči o osoby s mentálním postižením

Markéta ŘeřuchováAktuality, Školní rok 2024-2025, Sociální činnost

Mentální postižení není něco, čeho bychom se měli bát nebo se to snažit skrývat. Je to součást lidské rozmanitosti, která si zaslouží respekt a porozumění. Exkurze žákům 1. a 3. ročníku oboru sociální činnost na zámku Břežany ukázala, jak lze pomocí terapií, empatie a kreativních aktivit poskytovat lidem s mentálním postižením kvalitní a důstojnou péči.

Žáci zde měli příležitost navštívit mimo jiné výtvarnou dílnu, tkalcovnu, muzikoterapii, welness, snozelen, animoterapii – každá z těchto dílen má svůj specifický přínos pro rozvoj kreativity, komunikace a emocionální stability klientů.

Pro žáky prvního ročníku byla exkurze skvělou příležitostí poznat zařízení, kde mohou v budoucnu vykonávat svou první praxi. Měli možnost si představit konkrétní podmínky a získat důležité informace o profesních možnostech v oboru sociální činnosti.

Pro žáky třetího ročníku, kteří se zaměřují na oblast sociální práce již hlouběji, byla exkurze příležitostí k hlubšímu porozumění teoretickým poznatkům, které si osvojili v předmětu sociální péče a péče o klienta. Podrobněji se seznámili s metodami práce a terapiemi, o kterých se učí, a lépe pochopili, jak je možné tyto metody aplikovat v praxi. Byli seznámeni také se systémem financování zařízení, což je klíčová součást pro pochopení fungování institucí, které poskytují služby osobám se speciálními potřebami.

Součástí exkurze byla i diskuze o stigmatizaci osob s mentálním postižením, což je téma, které se v oblasti sociální péče stále častěji dostává do popředí. Klienti, kteří čelí mentálnímu postižení, se často setkávají s předsudky a nepochopením ze strany širší společnosti. Tato stigmatizace může mít negativní vliv na jejich sebevědomí, schopnost zapojit se do běžného života a na jejich celkový duševní stav. Žáci byli vedeni k tomu, aby si uvědomili, jak důležité je bojovat proti těmto předsudkům a jakou roli v tom hraje profesionální přístup, respekt a empatie.

A jak exkurzi zhodnotili samotní žáci?

„Tady by se mi líbilo pracovat. Vidět radost v očích, když se práce daří“.  „Ta upřímnost“!

„Zařízení na zámku Břežany nabízí široké spektrum terapií a volnočasových aktivit, které pomáhají klientům rozvíjet jejich dovednosti, zlepšovat jejich psychickou pohodu a zajišťují jejich integraci do společnosti. To se mi líbí nejvíc“.

„Péče rukama i srdcem“.

„Celkově byla exkurze pro žáky užitečná. Přinesla jim cenné poznatky z oblasti péče o osoby s mentálním postižením. Žáci odcházeli s hlavou plnou nových informací, otázek a podnětů k přemýšlení. Téma, které se během exkurze otevřelo, se v rámci výuky i nadále rozvine, aby žáci mohli ještě hlouběji porozumět tomu, jaké výzvy a možnosti tato práce i tento obor nabízí“, konstatovala Mgr. Sabová, vedoucí oboru sociální činnost.

Mgr. Marcela Sabová, vedoucí oboru SČ